دستگاه تولید گرانول

فرآیند تولید گرانول

دستگاه تولید گرانول:

گرانول‌های پلاستیک گلوله‌های کوچکی از پلاستیک هستند که داخل دستگاه‌های مختلف شکل‌دهی پلاستیک ریخته شده و به انواع مختلف قطعات تبدیل می‌شوند. سیستم ماشین‌های شکل‌دهی به پلاستیک (شامل انواع خطوط اکستروژن و تزریق و …) به‌گونه ای ساخته شده‌اند که بهتر است مواد اولیه ورودی آنها به شکل ساچمه‌های کوچک پلاستیکی باشد. مواد پلاستیکی بازیافتی که آسیاب شده‌اند و دارای شکل‌های ورقه‌ای یا گوشه‌های تیز هستند نمی‌توانند به‌راحتی در قیف‌های ورودی این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند و البته زمان میکس شدن نیز به دلیل عدم یکنواختی اندازه آنها با مواد دیگر همیشه یک ترکیب غیریکنواخت دارند. لذا مصرف‌کنندگان این مواد ترجیح می‌دهند مواد خریداری شده آنها مثل مواد اولیه نو به صورت گرانول یا همان ساچمه‌های کوچک پلاستیکی باشد که این کار به‌وسیله خطی به نام دستگاه تولید گرانول انجام می‌شود.

دستگاه های تولید گرانول به دو روش عمل می‌کنند:

روش اول: دستگاه تولید گرانول رشته‌ای (آب خنک watercool)

تولید گرانول رشته‌ای، روشی است که در آن پلاستیک پس از ذوب شدن در دستگاه اکسترودر و عبور از صافی‌های فلزی به‌شکل رشته‌هایی از پلاستیک مذاب درآمده و پس از عبور از یک استخر آب به داخل یک دستگاه آسیاب کوچک هدایت می‌شوند و پس از تکه‌تکه شدن خشک می‌شوند.

این روش ساده بوده اما گرانول‌های تولید شده با آن شباهتی به گرانول‌های مواد اولیه نو ندارد و دارای گوشه‌های تیز و خرده‌های پلاستیک هست.

خود خط نیز ثبات نداشته و رشته‌ها مدام قطع می‌شود و نیاز به اپراتور تمام وقت دارد.

روش دوم: دستگاه تولید گرانول خشک یا عدسی (هواخنک aire cool)

در این روش پلاستیک‌های خرد شده پس از ذوب شدن در اکسترودر و عبور از صافی از سوراخ‌های ریزی خارج می‌شود و به همان شکل مذاب به‌وسیله تیغه‌ای که با سرعت زیاد برش می‌خورد و همزمان بوسیله یک مکنده، مکیده شده و با عبور از مسیرهای لوله‌ای سرد و خشک می‌شود. سپس با ورود به مخزن بزرگتری دچار افت فشارشده و بر اثر این افت فشار گرانول‌ها که سنگین‌ترند به پایین مخزن سقوط کرده و هوا از بالای آن خارج می‌شود.

ساخت این ماشین‌آلات نیاز به دقت بالاتری داشته و باید ازکنترل‌های دور در قسمت‌های مختلف آن استفاده کرد. در کل قیمت خط بالاتر می‌باشد اما گرانول‌های تولید شده بسیار شبیه به گرانول‌های خریداری شده از پتروشیمی بوده و خود خط تولید نیز در زمان کار کاملاً دارای ثبات می‌باشد.

مشخصات کلی دستگاه‌ گرانول ساز:

–  تابلوی برق‌: LG  / LS کره

–  گیربکس‌: ۳ محور

– موتور: موتوژن

– سیلندرماردون‌: تهیه شده از آلیاژهایی با سختی بالا

– نوع محصول: رشته ای / عدسی